Canada post: de grote ‘na-de-vakantie-update’

Onze vakantie is weer achter de rug. We zitten weer op ons stekkie 41-hoog. Gelukkig kan ik met veel plezier en een grote glimlach terugkijken op de afgelopen weken.

Nog voordat we op vakantie gingen bleek het pad naar de filmindustrie zich voor mij te openen. Diverse netwerkevenementen brachten me naar verschillende gigs waarvan er nu nog een aantal op de rol staan. Zo was ik bijvoorbeeld background en location support bij In the Dark en straalde ik in deze branded music video van Corona 😉

Eén van de grappigste gebeurtenissen was toch wel dat ik op mijn eerste netwerkevent een prijs uit de loterij won: 2 tickets voor een besloten screening van Mission Impossibel Fallout. In een krakerig oud bioscoopje keken we onder hevige airco deze onrealistische film. De stormachtige onweersbui die na afloop volgde leek eigenlijk nog onrealistischer dan de film, maar de gevolgen logen er niet om. Ondergelopen metro’s, drijvende auto’s en vastgelopen trams… Toronto; je weet het nooit met het weer.

Verder bezochten we met vrienden het Walibi van Toronto: Canada’s wonderland. Een attractiepark inclusief een waterpark wat gezien het weer een fantastische toevoeging was.

Ook Scarborough Bluffs tikten we af, slechts 30 minuten rijden vanuit downtown maar een heel andere wereld.

Oh en ik haalde mijn rijbewijs, YES!

Canadas Wonderland
Scarborough Bluffs

Maar waar ik jullie het liefst over wil vertellen, is onze vakantie van deze zomer. Zie hier:

In het westen van Canada begonnen we onze reis met een bezoek aan Vancouver. Een heerlijke stad met een prachtig park, stranden en heerlijk eten.
Vervolgens… Ondanks dat we op de hoogte waren van de rook in Kelowna reden we er toch heen via de Fraser Valley. De foto’s liegen er niet om, duizenden hectaren brandden op dat moment weg. Je kunt het een ervaring noemen om het meer bij Kelowna bij aankomst niet eens te zien liggen… Toch hebben we een heel fijne tijd gehad – mede dankzij het warme en gastvrije verblijf bij Robert en Nicole + kids (vrienden van vroeger van de kerk) – en bijzonder geluk gehad met het weer toen we een wandeling over de Kettle Valley railway maakten, wijngaarden bezochten en heerlijk aten bij Salt & Brick (AANRADER!)

Vancouver
Fraser Valley
Rook onderweg naar Kelowna
Kettle Valley Railway

De reis ging verder richting dé parken. Onderweg maakten we een stop in het Glacier Park voor een wandeling. Een voorproefje op wat ging komen. We sliepen die nacht in bunkie te Golden, een plek vanaf toen benoemd tot één van mijn favoriete verblijfplaatsen. Het was niet meer dan een houten huisje met 2 bedden en een slaapzak, maar het ligt middenin de natuur, het uitzicht is er – normaliter – prachtig, en de sfeer uitnodigend. I loved it! Oké het was ’s nachts een beetje koud, maar toen wisten we nog niet dat dat óók een voorproefje was op wat ging komen.

Glacier park
Chillan bij Bunkie
Zeer goed advies

Op de route richting Calgary maakten we een stop bij de Takkakaw falls in Yoho Park en zagen we de trein verdwijnen en tevoorschijn komen in de Spiral Tunnels. Eenmaal in Calgary haalden we de truck camper op waarna we weer terug konden rijden naar de parken. Klinkt misschien onlogisch, maar dit was de goedkoopste optie ;).
Iedereen die in de Rockies is geweest, weet dat de weg tussen Banff en Jasper, de Icefield Parkway, een groot natuurmuseum is. Wat hebben we op die route prachtige stops gemaakt, waaronder bij de Athabasca falls en Athabasca Glacier. We kampeerden die nacht tussen de herten. Bizar hoe natuur en mens hier samengaan.

Takkakaw Falls
Hier besef ik dat ik in dit land woon...
Eén van de uitzichten op de Icefield Parkway
Ons huis op wielen!
Weer een random stop: een wandeling langs 5 groene meren

Eén van de hoogtepunten gebeurde op onze weg richting Maligne canyon en lake. Inmiddels wisten we als er file was dat het 2 dingen kon betekenen:
1. wegwerkzaamheden
2. wildlife
In dit geval het laatste waardoor we een zwarte beer met 2 kleintjes op de weg zagen. Hadden we later toch ook nog het geluk dat we bij Moose Lake tijdens onze late lunchsnack een rendier vrouwtje zagen die ook uitgebreid haar maag vulde. Dat maakte die overige herten en geiten wat minder bijzonder haha.
Wat ik persoonlijk misschien wel het mooiste van de reis vond was ons bezoek aan Peyto Lake. Op dat moment had het net gesneeuwd – gesneeuwd ja – en konden we door de verse sneeuw die al redelijk snel begon te smelten onze weg naar het uitzichtpunt maken op het meer. Het meer lag er zo adembenemend bij en het water was zo ontzettend mooi blauw… ik kon wel huilen van de schoonheid! Toen we kort daarna een rendier mannetje zagen, kon ik mijn geluk niet op.

Verse sneeuw
Peyto Lake
De kerstman is nog op zoek naar hem

Ja, we hadden een redelijk tempo in onze trip. Zo tikten we in die dagen ook nog Moraine Lake en het alombekende Lake Louise af. We kanode, bezochten het dorpje Banff, hiketen bijna 6 kilometer naar de Stanley Glacier in Kootenay park, zagen de Paint pot, Marble Canyon en moesten helaas onze verdere reis door Kootenay staken i.v.m. de bosbranden.
Eén van de laatste dagen in de parken mochten we afsluiten met het zien van een grizzly beer en 3 kleintjes bij Lake Minnewanka.
BI-ZAR!
Daar was het raften over de Kickhorse River bij Golden niets meer bij…
Wat een geluk dat we daar net op het juiste moment waren – en gelukkig met een redelijke groep mensen.

Moraine Lake - foto uit het boekje nr 32/203
Lake Louise
"Hey kijk, Muskoka chairs' - "Joh laten we eens een ander type foto maken"
Marble Canyon (en Ronald)
Na kilometers zwoegen nog steeds niet dichtbij genoeg om de Stanley Glacier aan te raken. (en Ronald)
Lake Minnewanka (alweer met Ronald)
Banff (sorry dit keer zonder Ronald)

Na het inleveren van de camper konden we gelukkig één nacht in een normale temperatuur slapen. De nachten van niet meer dan 4 graden hadden ons best genekt. Ondanks de vermoeidheid hadden we toch de energie om Calgary te verkennen en een adrenalinekick te halen op de bobsleebaan in het Olympisch Park. Dat tochtje naar beneden was toch wel ff wat anders dan de bobslee in de Efteling!
Calgary is geen Toronto, bij lange na niet, maar het had wel een heerlijke autovrije straat. Dat wens ik me hier ook wel.

Calgary
Bobben

Na een kort bezoek aan huis en het ompakken van onze spullen, vertrokken Ronald en ik voor een paar dagen naar Nederland. Misschien ietwat zenuwachtig omdat we niet wisten hoe het zou zijn. Nou… het leek alsof de tijd had stilgestaan. De warme knuffels van onze ouders, het zien van familie, hier en daar wat vrienden; het deed ons goed. De bruiloft was een topper en het feestje van m’n schoonmoeder een knaller. En dan blijkt dat je toch weer snel kunt wennen aan Nederland in een paar dagen. Het afscheid viel mij dan ook wat zwaarder dan gehoopt.
Die emotionele kater duurde ongeveer een dag. Daarna zag ik in hoe fijn ik het ook alweer had in Toronto en wat voor prachtige kansen hier liggen.

Het leven is inmiddels weer opgepakt. Ik werkte op TIFF voor Sharkwater, deed een PA job in Scarborough voor een docu, verbrandde mijn schouders op het strand omdat mij werd verteld dat de UV index maar 6 was (dit is een inside joke haha), en at me vol op het Veg Food Fest. Zie je, het gaat allemaal prima 😉

We zijn inmiddels 5 maanden verder. 5 inderdaad… Niet te geloven.

Groetjes van ons.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze avonturen in Canada:

Deze post heeft 2 reacties

1. Zoo mooi allemaal en wat een wildlife, lucky you!
    Canada komt zeker op de bucketlist erbij!